Honda VFR 750

Honda VFR 750 to czyste połączenie nowoczesnej elektroniki z doskonałą mechaniką.

Model pełen nowinek i ciekawostek.

Ten model zajmuje szczególne miejsce w moim rankingu. Mimo że nie przepadam za nowinkami takimi jak wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizatory i inne niepotrzebne duperele, to ten motocykl polecam z całego sera ludziom którzy chcą połączyć przyjemną jazdę z szybkością i komfortem .

Honda posiada kilka fajnych patentów. Ale zacznijmy od serca tegoż wspaniałego motocykla.

Jednostka napędowa to wyróżnik tego motocykla. W swej pierwotnej postaci zwarta widlasta czwórka umieszczona w poprzek kierunku jazdy dysponowała mocą 105 KM rozwijaną przy 11000 obr/min oraz momentem obrotowym 78 Nm osiąganym przy 9000 obr/min. Co ciekawe modyfikacje silnika w latach późniejszych nie miały na celu podniesienie jego mocy, ale poprawę charakterystyki jego pracy. To właśnie dlatego modele 90′-97′ dysponują silnikami o mocy „zaledwie” 100 KM i momencie 73 Nm. Dopiero w modelu 98′ moc wzrosła do 110 KM przy 10500 obr/min i 82 Nm przy 8500 obr/min. Prawdziwy potencjał tych jednostek napędowych wydobywany był dopiero na torze wyścigowym. Wyczynowe wcielenia VFR bez trudu osiągały moce rzędu 160-170 KM, co przy pojemności 750 ccm było w owym czasie powodem do dumy.

Wyróżnikiem silników Hondy VFR było zastosowanie kół zębatych do napędu wałków rozrządu. To proste, trwałe i niezawodne rozwiązanie jest niestety droższe niż napęd łańcuchowy, przez co spotykamy je właśnie w takich nieszablonowych konstrukcjach jak V4 Hondy. W roku 2002 zamiast kół zębatych w silniku znajdziemy standardowy napęd łańcuchem zębatym, natomiast wprowadzony zostaje układ regulowanego sterowania zaworami ssącymi o którym wspomnieliśmy już wyżej.

Silnik przy pomocy mokrego wielotarczowego sprzęgła przenosi moment obrotowy na dobrze zestopniowaną 6-biegową skrzynie przełożeń. Serce Hondy VFR generuje bardzo specyficzny dla siebie chrapliwy pomruk z domieszką gwizdu powodowanego przez napęd rozrządu. Dźwięku tego nie da się pomylić z żądną rzędową czwórką, zwłaszcza jeśli jest on uwydatniony dobrej jakości akcesoryjną końcówką wydechu.

Related posts

Leave a Comment